Fysiotherapie de koning

Tips om tandsteen onder controle te houden

Geplaatst op

Je kunt het beste voorkomen dat er tandsteen op je tanden komt. Dat gaat als volgt:

Poets regelmatig

Poets regelmatig, twee keer per dag gedurende 2 minuten per keer. Twee keer per dag 30 seconden poetsen verwijdert tandplak niet en voorkomt geen tandsteen. Gebruik een borstel met zachte borstelharen die klein genoeg is om in uw mond te passen. Zorg ervoor dat je ook de moeilijk bereikbare oppervlakken achter je tanden en kiezen en op je achterste kiezen behandelt. Uit onderzoek is gebleken dat elektronische of elektrische tandenborstels tandplak beter verwijderen dan handtandenborstels.

Kies tandsteenremmende tandpasta met fluoride

Fluoride helpt schade aan het glazuur te herstellen. Sommige producten bevatten een stof genaamd triclosan die de bacteriën in tandplak bestrijdt.

Flos, flos, flos

Hoe goed je ook bent met een tandenborstel, flossen is de enige manier om plak tussen je tanden te verwijderen en tandsteen weg te houden van deze moeilijk bereikbare plaatsen.

Spoel dagelijks

Gebruik dagelijks een antiseptisch mondwater om bacteriën te doden die tandplak veroorzaken.

Let op je voeding

De bacteriën in je mond gedijen goed op suikerhoudende en zetmeelrijke voedingsmiddelen. Als ze aan deze voedingsmiddelen worden blootgesteld, laten ze schadelijke zuren los. Probeer gezond te eten en beperk de hoeveelheid suikerhoudende voedingsmiddelen die je eet. Dat geldt ook voor tussendoortjes. Elke keer dat je eet, voed je ook de bacteriën in je mond. Je hoeft niet te stoppen met snoepen of tussendoortjes. Wees alleen voorzichtig met hoe vaak je je hieraan bezondigt. Poets en drink veel water tijdens en na de maaltijd.

Rook niet

Studies tonen aan dat mensen die sigaretten roken of andere tabaksproducten gebruiken, meer kans hebben op tandsteen.

Als tandsteen zich eenmaal heeft gevormd, kan alleen een tandarts het nog van je tanden verwijderen. Ga daarom elke 6 maanden naar de tandarts om eventueel gevormd tandplak en tandsteen te verwijderen en verdere problemen te voorkomen