Fysiotherapie de koning

Tandheelkundige gezondheid en wortelkanalen

Geplaatst op

Let op: onderstaande tekst is bedoeld als informatievoorziening en niet als medisch advies. Voor een goed advies langs bij je tandarts of mondhygiënist.

Een wortelkanaal is een behandeling die wordt gebruikt om een tand te repareren en te redden die zwaar is afgerot of geïnfecteerd raakt. Tijdens een wortelkanaalbehandeling worden de zenuw en de pulp verwijderd en wordt de binnenkant van de tand gereinigd en afgedicht. Zonder behandeling raakt het weefsel rondom de tand geïnfecteerd en kunnen zich abcessen vormen.

“Wortelkanaal” is de term die wordt gebruikt om de natuurlijke holte in het midden van de tand te beschrijven. De pulpa of pulpakamer is het zachte gedeelte binnen het wortelkanaal. De zenuw van de tand ligt in het wortelkanaal.

De zenuw van een tand is niet van vitaal belang voor de gezondheid en het functioneren van een tand nadat de tand door het tandvlees is gekomen. Zijn enige functie is zintuiglijk – het gevoel van warmte of kou geven. De aanwezigheid of afwezigheid van een zenuw heeft geen invloed op het dagelijks functioneren van de tand.

Waarom moet de tandpulpa worden verwijderd?

Wanneer het zenuwweefsel of de pulpa van een tand beschadigd is, breekt deze af en beginnen bacteriën zich te vermenigvuldigen in de pulpakamer. De bacteriën en andere rotte brokstukken kunnen een infectie of een geabstraheerde tand veroorzaken. Een abces is een met pus gevulde zak die zich aan het einde van de wortels van de tand vormt. Een abces ontstaat wanneer de infectie zich helemaal langs de uiteinden van de tandwortels verspreidt. Naast een abces kan een infectie in het wortelkanaal van een tand of kies ontstaan:

• Zwelling die zich kan verspreiden naar andere delen van het gezicht, de hals of het hoofd
  • Botverlies rond het puntje van de wortel
  • Problemen met de afvoergang die zich naar buiten toe uitstrekken vanaf de wortel. Er kan een gat ontstaan door de zijkant van de tand met drainage in het tandvlees of door de wang met afvoer in de huid.

Wat is de schade aan de zenuw en de pulp van een tand in de eerste plaats?

De zenuw en het vruchtvlees van een tand kunnen geïrriteerd raken, ontstoken raken en geïnfecteerd raken als gevolg van diepgaand tandbederf, herhaalde tandprocedures op een tand en/of grote vullingen, een barst of chip in de tand, of een trauma in het gezicht.